2 de febr. 2005

ARTICLE - "Carros de Foc a l'hivern"

Article "polèmic":

Tot i que a l'article es matitza "Malgrat això res impedeix a aquells que ho vulguin puguin fer la travessa pel seu compte, com sempre s'ha pogut fer a l'hivern" si ho llegiu veureu que tenim "tema" pels viatges en cotxe a la muntanya i per les tertulies davant les llars de foc....

Bones traces!!!

Article:

La travessa més famosa i popular dels Pirineus, la coneguda "Carros de Foc" del Parc Nacional d'Aigüestortes, també es pot realitzar des d'ara de forma organitzada a l'hivern, ja sigui amb esquís de muntanya o raquetes. Els punts més destacats de la iniciativa són que cal l'acompanyament d'un guia i estar amb possessió de la llicència federativa. L'article compte també entrevistes a diverses persones relacionades amb la Travessa."El tema del guia és per la seguretat" afirma Oscar Balsells, coordinador de la travessa, "no volem tenir cap ensurt i obliguem a fer-ho amb guia", i segueix "encara que els participants tinguin experiència, l'hivern no és com l'estiu, que el màxim que pot passar és que caigui una pedregada o una dèbil nevada.
A l'hivern cal conèixer profundament la muntanya i totes les seves particularitats i no tot el Pirineu és igual. Estem parlant d'una zona amb força desnivells, on passes per llocs amb influència d'allaus i on el canvi de les condicions climatològiques poden arribar a ser constants".
La Carros de Foc a l'hivern es podrà dur a terme durant el període d'obertura dels refugis a l'hivern: del 12 al 27 de febrer i del 19 al 28 de març. La no obertura d'algun refugi i les condicions de neu poden alterar alguna etapa del recorregut original. Les inscripcions per a fer la Carros de Foc a l'hivern és de 125 euros al dia per grup. Els grups seran de 6 persones com a màxim per guia, tant per a grups amb esquís com per a grups amb raquetes.

Malgrat això res impedeix a aquells que ho vulguin puguin fer la travessa pel seu compte, com sempre s'ha pogut fer a l'hivern. Cal recordar que aquesta és una travessa hivernal bastant dura i tècnica, que requereix d'uns coneixements amplis tant de progressió per alta muntanya a l'hivern, com de prevenció de risc d'allaus, i molt especialment es recomana conèixer la ruta a l'estiu abans d'emprendre-la a l'hivern. També s'aconsella dur el material adient per l'època i en perfecte estat.

"No és qüestió de vendre forfaits. A l'igual que a l'estiu, l'objectiu és que la gent acabi". Diu Oscar que "és possible que algunes persones se sentin discriminades però el prioritari per nosaltres és la seguretat". Pel que fa a la necessitat d'estar en possessió de la llicencia afirma que, "és un tema de prevenció i d'acostumar a la gent que és convenient federar-se per anar a la muntanya. Aquí, a Catalunya i a l'Estat Espanyol, anem a l'alta muntanya com si anéssim a buscar bolets. Això és impensable a d'altres serralades. Volem incentivar aquest aspecte, però no només per Carros a l'hivern; tenim nous projectes que possiblement posarem en marxa aquest proper estiu on el guiatge serà obligatori o on es podrà fer alguna part del recorregut de la Carros amb guia".
Els participants hauran d'aportar el material personal necessari per dur a terme l'activitat, essent imprescindible i obligatori dur indumentària adequada, esquis i pells o raquetes, bastons, piolet, grampons, ARVA i pala.
Pel que fa als guies de muntanya encarregats de la travessa "de moment tenim aparaulats a Joan Jover, Salva Campillo i Toti Vales. Tots ells guies titulats". I respecte a l'itinerari a seguir, "sempre se sortirà de la Val d'Aran, a no ser que per necessitat haguem de sortir d'un altre lloc. Encara que en un principi el recorregut serà el mateix que a l'estiu, depèn de les condicions del terreny es podrà variar".
Pel que fa a la formació dels grups, "els grups com a màxim seran de 6 components, amb el que el cost del guia queda a 20 euros diaris per persona. Pensem que és un preu molt raonable a canvi de la seguretat que et dóna anar amb un professional que coneix molt bé la zona".
El reglament aplicat serà el de Carros de Foc a l'estiu, tenint en compte els condicionants implícits a la muntanya a l'hivern. Se sortirà sempre de la Vall d'Aran (la trobada amb el guia es farà a la botiga Marmot situada al Passeig de la Llibertat 14 de Viella) i el refugi inicial podrà ser qualsevol dels que tenen accés des de la Vall d'Aran (Saboredo, Colomers, Restanca).Carros de Foc és la ruta de senderisme que uneix els 9 refugis guardats del Parc Nacional d'Aigüestortes i Llac de Sant Maurici, són refugis que pertanyen a la Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya (FEEC), al Centre Excursionista de Catalunya (CEC), i al propi Parc d'Aigüestortes.
Fa poc més d'un any The New York Times li va dedicar un reportatge exclusiu, el que ha motivat que hagi passat a ser una de les rutes senderistes més conegudes d'Europa.
Oscar, com a anat l'estiu passat?
Estem força contents. Les respostes de les enquestes que enviem als participants ens donen un nivell de satisfacció notable, cosa que ens agrada, ja que ells són la raó de la nostra existència. Ara bé, sempre hi ha coses per millorar i en això estem. No ens donem mai per satisfets i anem cap a la millora continua. Van ser prop de 2.000 persones les que van fer el trekking aquest estiu passat, amb procedència de diversos països d'arreu del món.
Segueixen venint americans i inclús aquest 2005, i degut al ressó que ha tingut en aquell país, sortirem en un calendari dedicat a rutes de muntanya del món, publicat a USA. També sembla que la Carros ha arribat a d'altres estats i diverses revistes de Dinamarca, Suècia i Alemanya han publicat un reportatge.
De fet, ja tenim reserves per al 2005 de gent d'algún d'aquests països. En quant a l'skyrunner, prop de 200 valents es van atrevir a iniciar-la, acabant un 70%. No s'ha batut el record que té l'Enric Lucas (10h35' a l'any 2001). Això diu molt del gran temps que va fer al seu dia i de la importància de conèixer a fons el recorregut. Han vingut atletes molt experts i amb gran experiència però, el temps no el bat ningú. A la FEEC han arribat algunes queixes sobre l'ocupació gairebé exclusiva dels refugis per part dels excursionistes que fan "Carros de Foc", que ens dius al respecte?

Bé, això no és cert. Només cal mirar les places que disposen els refugis pels 110 dies que estan oberts a l'estiu. Si ho compares amb les estades de la gent que fa la Carros el percentatge és molt petit. Tot té una explicació. Carros de Foc es comunica diàriament amb els refugis. Fins i tot, dos i tres cops. Això fa que tinguem una informació que la gent no té. Posaré un exemple que tothom entendrà: rebem una petició de reserva d'una persona que vol fer la Carros entrant pel Mallafré i dormint 5 nits a refugis. Si algun d'aquest refugi està ple, li diem que no pot fer el recorregut tal i com ell tenia previst, però sempre li busquem una alternativa, entrant per una altra comarca, dormint en d'altres refugis o fer-ho en sentit contrari. Forma part de la nostra feina. Cal pensar que aproximadament un 40% de les reserves no es fan com en origen les havien planificat els clients. Aquest és un exemple representatiu del què passa, especialment a partir del mes de juliol.
Clar, la gent que vol fer la travessa sense els avantatges de fer-la a través de Carros, es pot trobar que ha reservat en els 4 primers refugis i al cinquè no té lloc, amb el que ha de canviar tota la planificació prevista. Com he dit abans, l'únic que té Carros de Foc és informació diària sobre les places de cada refugi. A partir d'aquí fem ingenieria de distribució.
Els guardes dels refugis de la ruta Carros de Foc també tenen veu en aquest tema, en Valentí Sagristà guarda del refugi d'Amitges (Centre Excursionista de Catalunya) ens diu: La iniciativa de Carros de Foc en època hivernal és molt bona, la majoria de refugis del Parc Nacional fa anys que obrim en aquestes dates malgrat la poca gent que s'acosta, principalment francesos, i amb prou feines omplim mig refugi, fins i tot a vegades ens hem plantejat si val la pena obrir.
Esperem que a partir d'ara més persones puguin gaudir de l'alta muntanya a l'hivern amb la seguretat que dóna anar acompanyat d'un guia expert.
Pel que fa a la polèmica de l'ocupació dels refugis en Valentí ens diu: Els refugis a l'estiu sempre han estat plens, també a Setmana Santa i ponts, podem assegurar que menys d'un 10% de gent que a l'estiu dorm als refugis del Parc Nacional és gent que està fent Carros de Foc. Pel que si ha servit Carros de Foc és per a que es parli de la zona a la premsa i a la televisió, aquesta si que ha estat una bona repercussió, que fa que la zona es conegui i vingui molta gent durant les vacances.
Per la seva part, el nou guarda del refugi Restanca Josep Mohedano, que fins fa unes setmanes era el responsable del de Saboredo (Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya), ens parla gairebé en el mateix sentit: Em sembla una idea molt bona, especialment pel que fa a la seguretat que dóna fer la travessa amb un guia, segurament això farà que algunes persones amb experiència alpinística però amb respecte per l'alta muntanya a l'hivern puguin tenir la oportunitat de fer-la. Fora de Catalunya, en especial a França, el fet d'anar amb guia a la muntanya està molt arrelat.

Pel que fa a la polèmica de l'ocupació dels refugis en Josep ens diu: No és cert en absolut, en el cas de Saboredo on he estat molts anys de guarda, hi ha dies de l'estiu que no hi ha ningú dormint dels que fan Carros de Foc, hi ha dies que 2 persones, i els dies que més poden ajuntar-se un parell de grups i arribar a les 10 persones. Nosaltres no tenim en compte qui ens telefona per a fer la reserva, per rigorós ordre de telefonada ho apuntem a la llibreta, ja sigui el senyor Martínez o Carros de Foc, em consta que tots els refugis fan el mateix.
I segueix: Si no existís Carros de Foc els refugis estarien igualment col·lapsats, fa uns 6 o 7 anys no era així doncs poca gent feia travesses com aquesta i sempre era gent molt experta, ara en canvi anar a la muntanya i fer esports d'aventura està de moda i podem veure tot tipus de gent, ara és molt més senzill que abans.

Més informació sobre www.carrosdefoc.comMés informació sobre els refugis del Parc Nacional d'Aigüestortes Crònica de Laia Farrés i Jordi MarimonInformació facilitada per Carros de FocAgraïments a Valentí Sagristà i Josep Mohedano