12 de des. 2005

Piada - Ansó i Hecho, 3 a 11/12/2005

Els primers dies del pont temíem haver de titular la piada "sudokupiada", "parchipiada" o "bridgepiada".... i és que de sudokus, "parchís", i lliçons d'anglès en vàrem fer unes quantes al refugi de Linza, mentre no parava de nevar... però com ja sabem d'altres anys "qui persevera triomfa!".
Com que han estat molts dies, faig sols un resum de l'activitat, que algú de vosaltres ja ha promès piades més detallades:

Dissabte, 3 de desembre, viatgem a la vall d'Ansó, fins al refugi de Linza,a 1.340m. Som 6: en Joan B., Joan Manuel C., Ricard M., Manel C., Berta A. i jo mateix. Bon dinar a Sidamon!

Diumenge 4, Petrechema (fins inici de l'aresta)+/- 1.000m, *, F, S2 (si no fa vent!)
3h de pujada, 1 de baixada.El dia es lleva ennuvolat i amb molta neu des del mateix refugi. Tirem amunt cap al nord per terreny suau enlairant-nos per sobre el barranc de Petrechema. Progressivament ens decantem cap a l'est per pales inclinades fins al Coll de Linza (1.906m). El vent i la visibilitat nul·la fa girar unsquants. En Joan, el GPS i jo continuem i ens plantem a una mena d'avantcim que hi ha al mig de l'aresta. El cim és a tocar però el vent no ens deixa! Per la tarda comença a nevar. No pararà fins dimarts.

Dilluns 5, Coll de Linza 1.906m+/- 650m, *, F, S2
2h de pujada. 30' de baixada.
Neva. Fa vent. Ho intentem mentres alguns fan sudokus al refugi... Baixem a comprar productes típics (Roncal és a prop) i a dinar a Isaba. La nevada ens fa posar cadenes per tornar a Linza.

Dimarts 6, sèries davant del refugi, aprofitant la neu pols+/- 150m, *, F, S2Hem d'esperar que pugi la pala per "fugir" de Linza. Canviem de vall en direcció a Hecho, Siresa després i més amunt fins al refugi de Gabardito (1.350m) on la nit queda clara. Continuem acumulant calories i lluitant al parchís.

Dimecres 7, Bisaurín 2.669m+/- 1.400m, **/***, PD+, S4
5h de pujada, 2 de baixada.Gran bo!!! El dia és ventat però radiant, l'ambient dolomític, i estem quasi sols sinó fos pels isards que caranegen per sobre nostre. Remuntem el barranc d'Aragüés pel bell mig d'un bosc de pins i faigs. Aviat, abans d'arribar al "Salto de la Vieja", ens enfilem als lloms que hi ha sota la Cuta i seguim progressant fins arribar a una primera cabana, i al petit refugi Dios Te Salve.

A l'est apareix desafiant la pala sud i el perfil retallat del Bisaurín sobre el coll del Foraton, cap on ens dirigim. Les vistes són cada cop més immenses a mesura que enfilem la pala: la Collarada, Aspe, Secús, Lenito. A sota també es veu el refugi de Lizara, des d'on l'itinerari és més curt i directe, però menys salvatge.

El tros final es redreça força (30-40º), però arribem amb esquís als peus al cim. Estem contentíssims després de tres dies de nevades!

La baixada és memorable: la neu està bona i la dificultat es redueix. No en tenim prou amb els 600m de pala i compliquem la travessa decantant-nos cap al NO per buscar l'únic pas que baixa al barranc d'Agüerri. Adrenalina per trobar el millor pas i baixar pel tub encaixonat. Després més pales i canals fins a arribar al pla. Posem pells de nou per sortir del bosc i remuntar fins al camí de pujada a l'alçada del Salto de la Vieja.

Dijous 8, de nou cap a Linza
Per la nit ha entrat un front càlid amb pluja per sota 1400m. En Joan i en Joanmanel han de marxar, però s'apunten el Toni L. i la Lorena R... Els portem de tapes a Jaca per posar-los al nostre nivell de greixos. Retornem a Linza, on hi tenim feina pendent! També s'apunten en Carles Ll. i la Montse B., i ens trobem per casualitat amb l'Eduard i en PereJoan, i altres amics del Club.

Divendres 9, Petrechema 2.366m
+/- 1.150m, PD, S2.
3h30' pujada, 1 de baixada.
El dia es lleva nevant i amb vent fort. Sortim a fer unes baixades davant del refugi i cap a les 12, veient que comença obrir-se decidim tirar amunt. El fort vent deixa el dia clar i ens dificulta el pas del Recoll de Linza. Anem contra rellotge però avui si que no se'ns escapa!

Després del coll el vent afluixa i la figura del Petrechema ens crida. El darrer tram és a peu, però fàcil. Tenim just a sota les agulles d'Ansabère i tot de muntanyes al voltant: la Mesa de los Tres Reyes, L'Atxerito, el Midi, el Bisaurín...

La baixada torna a ser bona, amb la preciosa llum del sol de tarda i la lluna apareixent rere el nostre cim!

Dissabte 10, Chinebral de Gamueta 2.312m i Mallo d'Atxerito 2.362m
+/- 1.350m, PD, S4.
6-7h de pujada, 2 de baixada, i 14 participants!
No ha estat un somni: de matinada han aparegut en David T., Carme S., Rosa S., Sergi B. i Peter C... que aviat ens enviarà la piada d'aquest grandíssim dia d'esquí de muntanya!

Diumenge 11, Mesa de los Tres Reyes 2.434m (Hiru Errege Mahaia)
+/- 1.250m, PD+, S3.
5-6h de pujada, 2 de baixada.

És el darrer dia i "tossuts" volem completar la feina, tot i el fort vent que bufa. Superem el coll de Linza 7 dels 11 que hem sortit. Descendim sota la Lapakiza de Linzola cap a la Hoya de la Solana, on hi ha un refugi metàlic colgat de neu. El vent afluixa!

Cap al NE remuntem el terreny ondulat i capritxós per tubs i passos molt bonics. El paratge és fantàstic i el cel blau intens!

Abans d'arribar al Coll d'Escoueste girem al Coll de la Mesa. Sols ens queden 100m de cresta nevadíssima que remuntem sense problemes amb piolet i grampons. Som dalt! Hi ha un castell de ferro i vistes sobre muntanyes que ja despedim (molt atractiu i proper el pic d'Anie).

El descens el disfrutem tot i que cal tornar a posar pells per remuntar el Coll de Linza...

En fi, pooooooooooooooont molt ben aprofitat i en bona companyia tot i el temps desafiant!

Ah! i sopar de "cloenda" al restaurant Les Vinyes de Bell-lloc. Tot inclòs, tot molt bo!