9 de gen. 2006

Piada - Tour de Dormillouse (Parc Nacional dels Ecrins), 4 a 8/01/2006

Roger Ll., Berta A. i Jaume J.

Quina descoberta!
Descartats els pirineus per les males previsions de temps i massa neu marxem cap als alps el dimecres ben d'hora, havent triat sols la zona. Pel camí, acabem de decidir el destí tot fullejant el llibre d'itineraris "Ski en Dauphiné": anem a la vall de Fressinières, al sud del Parc Nacional dels Ecrins, entre el Queyras i el Champsaur.
La carretera que enfila la vall està nevadíssima i el termòmetre marca 7 sota zero a migdia: és el paradís de l'escalada en glaç ...i les patinades de cotxe.
A continuació us resumeixo l'activitat (si algú està interessat en detalls dels itineraris o ressenyes complertes li puc passar, val la pena anar-hi!)
Le Gîte de Dormillouse 1.700m; 4/01/2006;
+ 300m. 40 minuts d'ascens. F, *, S2.
Al final de la carretera hi ha un parking a 1.400m. Cal remuntar, esquís als peus, un bonic camí que s'enfila al poble de Dormillouse (1.700m, 5 habitants a l'hivern). Som els únics clients de la Gite-Refugi des Enflous, on l'Elene i la Lolita ens cuidaran com a prínceps els propers dies. Aquest llogarret respon a la imatge de postal de poble alpí aïllat per la neu que us pugueu imaginar... L'ànec amb pommes de terre està deliciós.

Grand Pinier 3.117m, 5/01/2006
+/- 1.450m; 5 a 6 hores d'ascens (més si s'ha d'obrir traça!), 1-2 hores de descens. PD+, ***, S3. GPS wikiloc
Arribar i moldre! Ha estat un gran dia de muntanya. Del bo del matí a la nevada de la tarda, de la passejada pel bosc a l'accés dret fins la cresta, de la duresa d'obrir traça en mig metre de neu al plaer del descens en neu pols... L'itinerari és molt complet i el més clàssic de la zona. Hem arribat al refugi a les 5 de la tarda, filmant i fent fotos en el descens pel bosc. Però, com que nevava... l'Elene just havia avisat l'helicòpter quan hem arribat. Han estat sols uns minuts de patiment per ella! De nou gran sopar: cabirol de cul blanc amb arròs cuit a la cuina de llenya, mmmmm! I de premi pel cim: licor casolà de genepí (45º).

Tétes de Pomette 2.688m, 6/01/2006
+/- 1.300m; 5h d'ascens, 1-2 d descens. PD, ***, S3 (S4 en el descens de la cara nord).
L'endemà tenim prevista una etapa llarga, així que decidim obrir part de la traça (hi ha dos canvis de pells). El temps ha aguantat i hem anat fent relleus: com la resta de dies, estem sols a la muntanya! La part final d'accés al cim és molt interessant, pel llom oest, vorejant roques i pujant per petits colouirs. El descens el fem pel dret, per la cara nord, extremant les precaucions perquè hi ha molta neu (i alguna pedra a les parts altes!). Recuperem forces amb una impressionant croziflette savoiarde.

Lauzes Rousses 2.915m, en travessa de Dormillouse a Prapic, 7/01/2006
+1.500m / -1.650m; en condicions normals són 6 hores d'ascens i 2 de descens... PD, ***, S3-S4 (20km d'itinerari).
Gran etapa, d'aquelles que es recorden: GPS i frontal... El dia es lleva gris però no neva. Fem la primera part del recorregut fins la Cabana de Faravel en una hora menys que el dia anterior gràcies a la traça oberta. D'aquí enfilem una nova vall cap al cim de les Lloses Roses. Ens costa trobar un pas a les roques per fer el darrer flanqueig fins al cim (hi ha poca visibilitat), però el trobem i cap a les tres de la tarda som dalt. El descens cap al poble de Prapic és pel colouir sud-est. Com que no es veu res i hi ha possibilitat de plaques, baixem a peu, sense problemes.
A 2.750m ja amb esquís continuem el descens, però és cara sud i avui la neu està difícil. L'itinerari de baixada tampoc és evident, amb molts paranys... Arribem a les Cabanes de la Terce encara amb llum, i d'aquí al poble amb frontal en una lleugera baixada de 4km que sembla que pugi!
Estem molt satisfets! sobretot quan veiem que el sopar és una fabulosa raclette, asseguts al costat d'una llar de foc. No ens ho podem creure: tanta comoditat, bon tracte i menjar a la Gite de Prapic, i només per 28€!
Col de Fressinières 2.782m, en travessa de Prapic-Orcières a Dormillouse, 8/01/2006
+250m / -1.400m, 30' d'ascens i 2 a 4h de descens. F, **, S4.
Gran bo! Després de dies de meteo variable el sol és un regal! Com que hem de tornar a BCN i portem molta traça oberta decidim aprofitar els remuntadors de les pistes d'Orcières (10,5€). Ens hi porta el propietari de la Gite, molt amable i hospitalari, en la furgoneta de carregar els fems, asseguts en cadires del menjador... quina aventura!
Ens plantem a 2.600m, i sols queda remuntar 200m fins el coll, on comença la llarga vall de Fressinières. Seran 9km de descens fins a Dormillouse primer i després fins el cotxe, per una vall preciosa, envoltada dels cims que hem fet i de cascades de glaç. S'ha de prendre el descens com un itinerari, ja que hi ha trossos planers (on s'ha d'obrir traça...) i alguna pujada. Però també hi ha tres pales de 150-200m amb molta neu pols que ens deixen més que satisfets!

DADES PRÀCTIQUES:
Gîte-Refuge Les Enflous, Dormillouse, Tel.0033 492 20 93 89, 35€ mitja pensió.
Gîte-Refuge L'Ecole, Dormillouse, Tel.0033 492 20 90 01.
Gîte-Auberge La Jabiore, Prapic, Tel. 0033 492 55 75 10, 28€ mitja pensió a la gîte.

MAPA: IGN 3437 ET Orcières-Merlette
ACCESSOS: A 740km de BCN, per Nimes-Aix en Provence-Sisteron-Gap-Les Viollins (vall de Fressinières), 30km abans de Briançon.
ALTRES PICS: Le Tuba, Petit Pinier, i més cims a la zona de Prapic. El "Tour del Grand Pinier" de Prapic a Dourmillouse o a la inversa és un clàssic.
ÈPOCA RECOMENADA: Gener a Abril.

DIFICULTAT: Mitjana-alta, tant per la llargada i desnivells, com per la complexitat d'algun itinerari.