20 de març 2007

Piulada Tossau de Mar 2772m 17 i 18/03/2007

Enviat per Manel B.
Ascensió al TOSSAU DE MAR des de la Restanca i descens directe pelvessant N; 17 i 18 de març
Joan Manuel C., Joan B., Marta M., Carles L. i Manel B.
Per fi la primera sortida d'esquí de muntanya gràcies a les nevades de fa dues setmanes i a la enfarinada de divendres, que va acabar de posar la neu pols. Com que feia tant de temps que no feia la motxilla per a fer esquí de muntanya, vaig deixar-me tranquilament les pells a casa i sort que el Carles me'n va poder pujar unes des de Vielha.
Dissabte quedem per dinar amb el Carles a Vielha i pugem al refugi des de Pont de Ressec. Ens posem els esquís després del trencall de la pista que va a Colomers i ens enfilem pel camí del bosc trepitjant algunes pedrotes. Per pujar encara però per baixar només està practicable fins al refugi. Animat aperitiu de sopar gràcies al vinet que ha pujat el JoanManuel i als pastissets àrabs que vaig pujar jo mateix. Es notava que portàvem temps sense sortir perquè ens vam fer un tip de riure.
Diumenge al matí el Carles se'ns afageix des de baix i sortim cap al Tossau. Alguns núvols tapen els cims però no la visibilitat.
Itinerari sense massa complicacions excepte un passet de l'esperó que segueix l'itinerari, un xic aeri sobre un barranc que cau al vessant de l'estany de Mar. Algun flanqueig amb neu dura aconsellales ganivetes que resulten encara més recomenables en el pendent final que dona accés al coll O del cim amb els esquís als peus.
Els núvols ja han escampat i falta només un tramet de cresta que sembla fàcil però que té dos passos delicats sense corda just abans d'arribar al cim.
Magnífica vista sobre Montarto, Tumeneges, Bessiberri, Molar Gran, Sarrera, Aneto, Valier, Certescans, Montroig,...
El descens el comencem baixant la pala amb neu primavera perfecte i flanquegem fins al coll E per saltar al vessant N. Sortida des del coll delicada per les pedres i el pendent i gran descens per pales i tubs amb neu pols o primavera segons costat. Un cop comença el bosc a 1.800m, ens hem de buscar l'itinerari enmig del bosc intentant apurar la neu pel vessant nord de la vall cosa que ens obliga a fer una petita desgrimpada sense esquís. Deseguida retrobem la pista i baixem fins al cotxe.