5 d’abr. 2008

Coll de la Raconada 2610m, 5/04/2008

Sortir divendres per no haver de matinar dissabte és un luxe i permet fer una cura de son! Ens hem llevat a la Gîte d'Hospitalet-Pres-l'Andorre, amb un gran dia per davant, i d'allí mateix hem sortit amb els esquís a l'esquena.
L'objectiu era anar en travessa al Refugi de Rulhe, per tornar l'endemà fent el que alguna ressenya anomena el Tour del Pic de l'Albe. No ha pogut ser: a en JM no se li ha posat bé l'esmorzar i un cop hem assolit el punt més alt, veient que la baixada per l'altra banda no ens la regalaven (segurament no hem encertat el pas i tocava fer un tros de carena...) i encara ens quedaven dos canvis de pells, curts, però dos, hem decidit assenyadament deixar la travessa per un altre cap de setmana.
La baixada ha estat magnífica: els primers 300m ben drets i després successió de pales i plans per la vall de Siscar per una neu tipus "moqueta-primavera" boníssima fins als 1600m, a menys de 30' del poble.
En definitiva, una bona esquiada i un plaer de sensacions: +/-1250m; F,**/***(segons l'estat de la neu al coll, S3; 4-5h de pujada i 1 de baixada.
El Tour que volíem fer segueix l'itinerari del Nérassol fins a l'Estany de Siscar. Cal creuar-lo cap al nord i després girar al S sota el Cilindre d'Escobes en direcció a la Portella de Siscaró.
A uns 2300m es gira totalment cap a l'oest per anar a buscar un dels passos que hi ha al nord del Pic de Siscaró, el Coll de la Raconada, "concretament" entre les puntes 2636 i 2649 del IGN2249OT. Aquesta "indefinició" ens ha portat al pas més dret (de cara és d'aquells que semblen de moooolt pendent). Els darrers metres a peu i un cop a dalt ja hem vist a sota els estanys de Juclar (i el Rulhe rere la collada), però amb una baixada lletja. Haguessin calgut 20' de carenar cap al N o cap al S per trobar un dels passos esquiables, i avui no era el dia.
La ruta hagués continuat passant entremig dels dos estanys de Juclar, remuntant la Collada de Juclar per tornar a baixar cap a l'Estany Negre de Juclar, l'Estanyol i remuntar un centenar de metres fins a Rulhe...
La tornada la volíem fer per la Collada de Juclar, el Coll de l'Albe i el descens de la Vall d'Arques.
Força neu en aquestes valls, excepte al Nérassol on no es veia neu des de la Portella de Siscar fins al cim. Avui es podia lliscar des dels 1600m, però el gruix només durarà uns dies per sota els 2000m.