4 d’abr. 2010

Tuc de Ratera, Tuc de Bergús, Pic de Crabes i Pic de Bassiero E

Als Alps la meteo no és prou bona i al Pirineu, bon temps divendres i potser mig dissabte. La conseqüència és aquesta petita travessa per l'Aran i el Pallars.

Divendres 2 d'abril

Tuc de Ratera (2862 m), Tuc de Bergús (2845 m) i Pic de Crabes (2794 m)

+1480 m / -921 m , 9h00, S3, ***, dia amb núvols i clarianes i amb vent fred a cims i carenes.

Sortim a peu de l'aparcament de Borda de Servat (1450 m), no hi ha neu però no és permesa la circulació de vehicles fins l'1 de maig, als pocs minuts, gràcies a les coneixences del nostres anfitrions aranesos trobem en Nacho, que ha dut clients fins els Banhs de Tredós i ens puja amb 4x4 fins una mica més amunt dels Banhs, visca el Nacho! Calcem esquís en aquest punt (1820 m) i ens dirigim cap el circ de Colomers, passant per Lac Long i i Lac Obago en direcció al Port de Ratera, on llueix el sol però el vent fred obliga a abrigar-se.

Seguim en direcció al Tuc de Ratera (2862 m), superant el tram final de la pala E amb criteris diversos: esquís als peus, esquís i després crampons o esquis i després sense crampons, a gust de l'esquiador. Descens des del cim de la magnífica pala del Tuc de Ratera amb neu dura o compactada segons el tram, seguim el descens en direcció SE cap a la base de la carena Bergús-Crabes, superem amb esquís als peus i després amb crampons la canal més ample de les que guanyen la carena, i per pendents suaus arribem al Tuc de Bergús (2842 m). Descens des del cim cap el plató entre el Tuc de Bergús i Pic de Crabes fins base del Pic de Crabes, al que s'arriba per pendent suau pel vessant S.

Descens en direcció al coll de Bergús però abans d'arribar-hi, entrem a la canal E (35º) amb neu pols una mica ventada. Descens per la canal i pels pendents que duen de l'Estany de les Obagues de Ratera. Abans d'arribar a l'Estany (2280 m), posem pells per darrer cop, per remontar cap el refugi d'Amitges, on podrem gaudir d'un merescut descans amb el refugi gairebé ple.

Dissabte 4 d'abril

Pic de Bassiero Est (2894 m)

+950 m / -1240 m , 6h30, S3, ***, dia tapat i ventós amb una estona de sol, per poder fer cim amb vistes.

Sortim del refugi d'Amitges en descens cap a l'entrada a la Coma de l'Abeller. Remontem la vall en direcció al Port de Sant Maurici, bretxa rodejada de parets verticals de granit ataronjat que permet passar del vessant de Sant Maurici a la Vall de Cabanes. Superem el pas grampons als peus i seguim amb esquís fins el cim del Bassiero E per la pala NE.

Descens per la pala en direcció al Coll de Bassiero amb neu pols de la bona. Allí treiem esquís, per baixar a peu els primers metres, plens de pedres, calcem esquís i amb neu dura, restes de traces gelades i més avall restes d'una allau, entrem a la Vall de Gerber.

Remuntem en direcció O, cap a Colh deth Lac Glaçat, amb intenció de pujar el Pic d'Amitges pel vessant de Saboredo, però s'ha tornat a tapar i comença a ventar fort. Girem cua en descens per la vall de Gerber. Descens variat, per torrents, petites pales, algunes remuntades i remada per creuar l'Estany de Gerber. A la sortida de la vall, flanquegem en direcció a telecadira de la Peülla, posem pells i remuntem fins al Port de la Bonaigua. Sense esquís i motxil.les, part del grup, s'acosta en autoestop a Baqueira, on tenim un vehicle per tornar a Aiguamog a recollir els altres cotxes.

Montse, Carles, Quique, Bernat i Jordi

que bonic que és el Port de Sant Maurici!