23 de gen. 2011

Tuc dera Pincèla (2546 m)

Val d’Aran
+/-1500m, 7h, S3, *** (pel desnivell i descensos realitzats)
Gerard, Marta, Carles i Montse

Ja fa setmanes que esperem una nevada que ens retorni a un paisatge blanc propi del mes de gener. Finalment, divendres i dissabte va nevar, però no tant com voldríem. Uns minsos 20 cm de neu nova ben redistribuïts pel vent ens permeten oblidar-nos de la crosta i gaudir d’uns bons descensos.

Ahir dissabte a la tarda vam ser al Pla de Beret per participar en la II Cronoski Era Pujada al Dossau. Mentre anàvem guanyant metres, la llum s’anava apagant i el mercuri anava baixant fins a... –17 ºC al Tuc deth Dossau!

Avui diumenge el dia s’ha llevat ben gèlid però radiant i finalment el vent ha calmat. Passem el poble de Bagergue i deixem el cotxe prop de l’ermita de Santa Margalida (1450 m). No es pot arribar a la Bòrda dera Lana ja que els barrancs que creuen la pista estan ben glaçats.

Amb els esquís als peus, pasturem pels prats amb 10 cm de neu nova (no hi quedava gens de neu) fins la cabana de Moredo (1850 m). Des d’aquí, ja coneixeu l’itinerari clàssic que s’endinsa per la coma d’Arenho pel barranc sud fins a la Colhada des Clòths de Monnàs (2398 m). Des d’aquest coll, per la pala sud, guanyem la carena del cim encadenant voltes maria curtes fins a trobar el pas entre cornises. Arribem al cim per la carena ben gelada. Al sud-oest, el Tuc d’Arenho està ben pelat pel vent.

Mentres el Gerard i la Marta opten per la pala sud, nosaltres baixem amb grampons 50 m cap al nord fins al Còth dera Pincèla (segons ICC 1:5000). Calcem esquís i fem el descens per la pala de la vessant est fins a retrobar-nos amb els companys. Tots junts, encadenem viratges fins la confluència dels dos barrancs a la cota 2000 m, per sota la cabana d’Arenho. Tot i el fred, neu transformant-se a les vessants dretes on ja hi ha tocat el sol. A les vessants obagues, neu pols acumulada a les concavitats i neu molt dura a les convexitats.

Posem pells i de nou cap amunt per fer un segon descens. Ara remuntem pel barranc de més al nord de la coma d’Arenho, fins al coll (2440 m) situat immediatament al nord de la cota 2504 m (segons mapa Alpina al nord de la Pincèla). Aquest coll és el pas natural cap els estanhs des Trueites i estanhs dera Pincèla. Per guanyar el coll, ens treiem els esquís en els darrers metres. Com a curiositat, mentre pugem per aquesta vall tant obaga, la temperatura de l’aire és de –11,5 ºC i la de la superfície de la neu de –18.8 ºC.

Mengem una mica, buidem els termos i ens posem tota la roba que portem abans de començar el segon descens del dia. La sortida és dreta i amb neu dura, però de seguida esquiem per neu pols. Cal posar força atenció per anar evitant les zones convexes on hi aflora neu molt dura.

Passada la cabana de Moredo i sota la Pala de Hèr, ens descalcem els esquís i tornem a pasturar fins el cotxe.
Bones traces companys!

Benvinguts! aquests 20cm de regal que no tots els models donaven, ni han reflexat tots els butlletins posteriors (el butlletí del IGC publicat el dia 22 a les 14h només parla de 10cm a l'Aran 2200m, però potser va nevar després de les medicions, o només computen la neu del divendres i no la del dijous i mateix dissabte ?.... D'altra banda hi ha fenòmens paranormals com els 25cm de Tavascan!). No és cap crítica sinó només una reflexió de quines sorpreses ens pot donar la meteo (la de debò) quan pensem que amb internet ho tenim tot control·lat i fem i desfem segons ens mostra la pantalla. Sort teniu els que per pantalla teniu la finestra de casa! (de l'Arenho ja en parlarem més endavant que tenim la travessa pendent...). Com sempre, excel·lents traces!

Ostres ¡¡¡ Perfecte la descripció de l'itinerari i de l'estat de la neu.
Ja tinc recollit a casa un bon grapat de sortides vostres a l'Aran i rodalies, una guia ben particular...potser millor no relligar-la encara ja que no veig el final...

Gràcies per compartir-les amb la resta de mortals.

I jo anar remenant terra pel Pallars, bé,...també tocava descansar una mica.

Ferran B. ha dit...

Quina enveja de neu, a la cerdanya estem a l´africa comparat amb vosaltres,

salutacions!

Montse ha dit...

Doncs sí, tot i que actualment tenim més eines que mai per fer la previsió meteorològica, encara passen i seguiran passant situacions sorprenents com la discordança entre quantitat de precipitació prevista i la finalment caiguda...
També cal dir que quan neva amb vent, com ho va fer divendres, les dades de precipitació que donen les estacions automàtiques són força més imprecises. I tal com dius, el millor és mirar per la finestra i encara millor anar al terreny per a comprovar-ho. Aquests 20 cm es van donar de 1600-1800 m cap amunt aprox, i sobretot al sector nord d'Aran. A cotes baixes, malgrat nevar tot el dia, entre el vent i el sol del dissabte va quedar en un no res... A Tavascan? Doncs es veu que sí que al final n'hi van caure 25 cm i que els freeriders s'ho van passar molt bé durant tot el cap de setmana.