7 de gen. 2013

Cap d'any a St Sorlin d'Arves, Savoia - 29/12 a 5/01/2013

L'Etendard i cims de les Valls d'Arvan...
Emborratxats de bons descensos i grans dies, en un entorn i unes valls ideals per a l'esquí de muntanya en aquesta època de l'any. St Sorlin d'Arves ha estat una bona tria, situat a 1600m, ben solellós i innivat, a peu de pistes del domini de Sybelles i alhora al costat de valls i itineraris salvatges i sense remuntadors.
L'estació té forfaits flexibles i més econòmics que a casa nostra i un servei de llar d'infants i escola d'esquí coordinats... tot facilitats que a alguns ens ha permès fer activitat mentre els petits aprenien a esquiar i contents!
No faig llista que hem estat 29 repartits en una casa i tres apartaments més, quasi tots fent esquí de muntanya però també esquí alpí i surf de neu. A la casa n'érem 18, amb espais prou amplis, una sala a dies "wifi", i un gran menjador on vam celebrar el cap d'any tots: gastronòmicament no ens hem estat de res amb cuiners/eres diferents i de qualitat cada dia!

Neu i meteo:
Dies clars i no massa freds, amb glaçades moderades i temperatures sols positives a migdia. Només ha passat un front la tarda-vespre del dia 1 deixant 5cm nous al poble i una quinzena a cotes altes. Just abans d'arribar també havia nevat i la neu s'ha mantingut seca i poc transformada a les obagues i cotes altes i més rarota en els altres vessants, tot plegat amb gruixos de 70cm a 1600 i més de 150 a 2500. El perill d'allaus ha evolucionat de 3 a 2, i només era molt marcat (i evident) el perill per plaques ens els vessants est.

Resum de l'activitat:
Diumenge 30/12/2012 - La Basse du Gerbier 2556m, en volta circular de Chalmieu (1559m) a Entraigues (1279m).
+1000/-1300m; F, S2, * però llarg; 6h. Ressenya proposada per l'estació de St Sorlin aquí i vídeo piulada.
Comencem bé la setmana, amb un itinerari escènicament preciós que ens porta als peus les Aiguilles d'Arves, muntanyes amb semblant dolomític que seran el teló de fons, juntament amb el Montblanc al Nord i la Meige al sud durant tots els dies.
Ens desplacem en cotxes, encara amb cadenes fins a Chalmieu (30min) i en deixem un abans a Entraigues. L'excursió és molt planera i llarga acostant-se en direcció sud a les Aiguilles d'Arves fins a enfilar-se a un dorsal on hi ha el nostre objectiu, la Basse du Gerbier, el Gros Crey i el Mont Falcon (cara sud temptadora).
El descens no està traçat i té més alicient tant per trobar els passos com les bones baixades. A partir de 1700 entrem al barranc de le Vallonet i arribem a Entraigues per una pista que ja no deixem (sovint amb remuntades i passos difícils en creuar antics allaus).

Dilluns 31/12/2012 - Aiguille de la Laisse 2879m i Rochers du Genepí 2566m
+550/-1550m (i 1000m més pels que van sortir esquís als peus des de la casa) ; F, S2-S3, **; 4h. Ressenya proposada per l'Estació de St Sorlin aquí i vídeo piulada.
Comencem el dia amb dos telecadires fins cota 2600m (forfait randoneur 15,5 euros) i baixem esquiant ja fora el domini de l'estació fins el llac de Bramant on hi ha el Refugi de l'Etendard. L'Etendard queda al fons més llunyà, i el primer cim que tenim a la dreta és el nostre objectiu. Itinerari de pujada molt segur per un seguit de lloms i pala est final més redreçada però sempre amb esquís als peus. Grans vistes, amb el massís de Belledone a tocar. A la baixada ens separem, uns per desfer el camí de pujada i uns que ho volem allargar: baixada és immillorable i directe cap al llac Tournant (2500m). Tornem a posar pells per a una curta remuntada fins a les Rochers du Genepi. D'aquí cal trobar unes comes al nord al vallon de Rietour i després d'un parell de tubs genials i alguna marrada entrem a pistes a la zona dels xalets de la Balme, i a "dinar" a casa!

Dimarts 1/01/2013 - Montzard 2107m des de la Villette (1350m)
+/-760m; F, S2, *; 3h
Avui entra un front i busquem un cim directe. L'encertem, i el més difícil del dia és aparcar els cotxes al llogarret de la Villette on per unes hores hi ha més catalans que Savoiards... Ruta directa i agraïda de pujar pel llom nord i descens prou bo. Per la tarda neva!

Dimecres 2 - Mont Charvin 2207m des de l'Arsellaz (1240m)
+/-1000m; F, S2,**; 4-5h; track GPS Ricard
Sempre hi ha un dia que toca fer el senglar... i és avui, mentre esperem que l'atmosfera acabi de fer net.
Trobem, finalment, el sender que en ziga-zagues molt dretes s'enfila pels boscos d'aquesta muntanya mirador de les valls d'Arvan. A 1700m sortim a les primeres clarianes, escombrades per allaus de placa i de fons antics i el cel també s'obre. Davant nostre ens sorprèn gratament el mató de bonic recorregut que ens queda per davant en direcció oest girant a sud. Boníssima baixada fins al sender i més ràpid que no pensàvem després, descalçant en algunt moment i arribant amb esquís als cotxes.

Dijous 3 - L'Etendard 3464m (i els Cimes i Dôme de la Cochette 3240m i 3041m)
+1200/-2000m; PD, S3, ***; 6h (i per tres de la Colla 700m més, unes hores entretingudes crestejant per la Cochette i un parell d'hores de piles de frontal). Track GPS Ricard

Gran dia i objectiu assolit! Tot juga al nostre favor: el temps, la neu, el ritme del grup. Repetim la fórmula del dia de l'Aiguille de la Laisse i ja al llac Bramant remuntem en direcció sud fins enfilar-nos al Glacier de St-Sorlin. Els darrrers 700m són més directes i cal fer esses però només es redrecen en els 50m finals fins a un collet i d'allí fàcilment a peu fins al cim. Genial! Baixada de somni!
A mitja baixada tres de la colla enfilen el cresteram de la Cochette i passen una tarda ben entretinguda recompensada amb uns bons tubs de baixada.
La resta, a 2500 intentem no perdre alçada i enllacem emb el descens de les Rochers du Genepi de la segona sortida. Dia magnífic d'esquí de muntanya.

Divendres 4 - Aiguille de la Laisse 2879m amb descens cap el Col de la Croix de Fer (2064m) i St Sorlin
+780/-1780m; F, S2-S3,**; 5h; track GPS Ricard
Variant interessant en el descens respecte el segon dia, cap al nord, fins sota del Col de la Croix de Fer, remuntada al coll i descens directe al poble per fora les pistes.
Dissabte alguns surten a fer alguna sèrie de bon matí però només toca fer via per arribar abans que els reis!

Altres informacions:
Mapes: IGN3335ET i IGN3435ET
Bibliografia: "Toponeige Arves-Rousses-Taillefer" de Volodia Shahshahani, Jean-Baptiste Abelé i Louis Volle. Ed Volopress
Piulades: google maps
Vídeo piulades: St Sorlin
Fotos: la 3a és del Jordi G, i són del Pep L.: 2, 11, 13, 14, 16, 17, 20, 21, 22 i 23.

Bones traces pel 2013!!!

Marina ha dit...

Enhorabona!!!! Quins dies, quina neu i quina bona activitat... Nomes calia veure't la cara a la tornada :)

Jordi O ha dit...

mmmmmmm.... +10

Jordi G ha dit...

Els reis no han superat el que ens ha dut el "rei" Jaume.
Moltes gràcies i records a totes i a tots!

Carles ha dit...

Felicitats! Una estada ben aprofitada.

Yann ha dit...

Da mucha envidia todo eso ... Felicitats !

Yann, alguna cosa passava a St Sorlin que es sentia parlar més català que francès... proposo annexionar-nos els Alps!

Yann ha dit...

Jejeje... Es como Barcelona, a veces se escucha hablar más frances que catalan ;)