13 de gen. 2014

Volta a Certascan

Pallars Sobirà
11 i 12 de Gener de 2014

Ruta circular de dues jornades al voltant del Pic de Certascan, amb inici i final a Quanca, fent nit al refugi de Certascan. Ruta super recomanable, que permet obtenir una molt bona visió de conjunt de la zona. Varietat de valls, orientacions, i prespectives. La primera jornada lògicament acumula la major part del desnivell, però la segona és molt més entretinguda, amb nombrosos colls que, amb les condicions que hem trobat aquests dies, obliguen a fer canvis continus entre esquís (amb o sense ganivetes) i grampons. Solanes en condicions primaverals, evolucionant de dura a cremeta en funció de l'hora i l'orientació. Nords encrostades (portant o no), amb neu dura o gel a cotes altes. Cal doncs planejar una ruta amb descensos orientats al SE al matí i SO a la tarda, defugint esquiar les orientacions obagues. Nula activitat d'allaus recent tret de puntuals humides, condicions molt estables ( a jutjar pel que hem vist avui). Entrem per Noarre i sortim per pleta Palomera, tal i com ens recomana Jan Gamarra (molta i bona informació al web del refugi)

Dissabte 11 de gener de 2014
Quanca (1380m) - Noarre (1590m) - PIC DE CERTASCAN (2853m) - Coll de Certascan - CAP DE CANALETS (2608m) - Refugi de Certascan (2230m)
+1750m/-875m, 7h30, **, S2

Matí amb presència de núvols però en el que domina el sol. Temperatura suau i bon regel. Calcem esquís a Noarre. Pujada entretinguda entre avellaners fins a la pleta de Guerossos (millor de pujada que de baixada). Després naveguem en direcció al Coll de Certascan. Sense passar per l'Estany Blau, voregem pel Sud el Piquet de Guerossos. El posterior flanqueig obac el fem amb ganivetes i sense pressa. Arribem al Pic de Certascan traçant pel llom sud (defugint l'aresta).

Descens cap al coll i seguim fins la perxa nivomètrica (2370m).Hi arribem per una valleta parallela més al nord de la principal, per trobar així neu transformada.

Posem pells de nou i per terreny molt suau ens enfilem al Cap de Canalets. Boniques llums de tarda. Desistim emprendre el descens est directe al refugi vistes les condicions (ja fa estona que no hi toca el sol). Desfem el camí, que tot i ser gelat és molt suau. Arribem al refugi en poca estona, alhora amb un segon grup de 3 persones més que venen de Montalto. Part lliure cómoda, llum elèctrica, emisora, lliteres per 8 persones.

Diumenge 12 de gener de 2014
Refugi de Certascan (2230m) - PIC DE SENÓ (2555m) - PIC DE CERTASCAN NORD (2840m) - Pas de l'Os - Coll de Montabòna (2717m) - Estany Blanc (2514m) - PIC DE LA LLEIA (2775m) - Pleta Palomera - Quanca (1380m)
+1100m/-1875m, 7h15, ***, S3

Ens llevem tard i sortim sense pressa, no és questió de treure pells abans d'hora. Avui fa una mica més d'aire i una mica més de fresca. Creuem el llac i enfilem les pales a sud cap al coll a l'oest del Pic de Senó. Fem el cim amb grampons tot seguint l'aresta. Bones vistes al llac i a l'Ariège. Des del coll fem un curt descens a sud, desfent el camí i seguidament remuntem a mitja alçada en direcció oest les pales solanes que porten a la base del Certascan Nord. Passem de llarg la bretxa de l'Os per on continuarem després i ens dirigim al cim. Arribem amb esquís als peus fins a l'espatlla situada a 50m a l'oest del cim. D'aquí grampons fins al cim.

Fem el curt i dret descens amb esquís fins arribar de nou a la bretxa (2765m), a uns 200m a l'est del cim. Grampons de nou per fer el flanqueig de l'obaga del cim fins al coll que el separa del Tuc de Montabòna. Descens en excel·lent neu primavera cap a l'estany Blanc buscant les pales més asoleiades. A l'estany calcem pells, i ja a l'ombra del Pic de Flamisella, remuntem la coma fins al Pic de la Lleia.

Curt descens amb grampons fins l'espatlla al NO del cim, on calcem els esquís per al darrer descens de la travessa. Primer tracem resseguint les pales sota l'aresta que duu al port de la Lleia, i aviat directament a sud trobant una neu molt i molt bona. Descens sobre cremeta (moqueta pels francesos) en direcció sud-oest i oest, deixant l'Estanyol de la Flamisella a l'esquerra i arribant a la vall del riu del Port a cota 1825m aprox. Camí a pleta Palomera i pista fins a Quanca, apurant sobre els esquís fins a cota 1500m.

Gran ruta compartida amb el Manel O. i Xavi G. i en Pito de Badalona.

Bones traces.

gran volta! i es veu amb millor innivació que la Cerdanya (avui a pistes amb els nens, també buscàvem el sol, i on no hi tocava, la neu artificial gelada era lletja!)Pito, un dia es d'enredar en Jordi S a les altures... una abraçada!

Bufff!!! Idees i més idees per fer al Pallars, aquest vespre toca mirar mapa.

uala, uala!!!!! com heu xalat!!!! tinc ganes de fer-ne d'aquestes!!!! :)

ZAX ha dit...

El taxi que us esperava a Quanca ens va a venir a buscar pujant per la pista a naltres pensant-se que èreu valtres. Bona activitat!!!

Z's i S's !!!

Arkaitz ha dit...

Aupa Jaume!!!

Menudo sitio mas chulo!!!!
Y que bonitas fotos!!! Esa panorámica del principio ...brutal!!!

Por cierto, he estado en panticosa el fin de semana ,y hemos compartido bajada con unos amiguetes vuestros en el Garmo Negro... Fede y Maria... Buena gente!!!

Un saludo y a seguir haciendonos disfrutar de vuestras rutas!!!

Agur, Adeu!!

Carles Lluch ha dit...

Sí, bona innivació, no vam rascar ni a la pista de baixada. I per sort vam caminar poquet. Al vessant nord es veia més justet però. Al Montabòna afloraven molts rocs, la tartera encara no és ben tapada.

En Pito em corregeix amb raó. Son 1100m de pujada el segon dia. Gràcies, està al cas.

No ZAX, el taxi no era per nosaltres. El grup de 3 amb qui vam compartir el refugi feia travessa des de Montalto i és a ells a qui venia a buscar. Nosaltres vam sortir i tornar a Quanca.

Kaixo Arkaitz. Sí, les conocemos bien, Fede i Maria son unos amigos bien fanáticos. Muchos kms cada año.

Salut i bones traces!

Montse ha dit...

Heu deixat algun cim per fer a Certascan? Enhorabona per la volta! La foto del gel al vessant nord, és impressionant i dona fe de les condicions i l'època de l'any. Hi tornarem oi? :-)