31 de març 2014

Volta a Andorra

27,28,29 i 30 de març de 2014

Descens al Pla de l'Estany amb el Comapedrosa i la Roca Entravessada de teló.
En Pito ens proposa una de les seves habituals rutes 5 Jotas a les que ens te acostumats. Ja n'hem anat parlant durant l'hivern, però fins ara no hem trobat l'ocasió per abordar-la. El programa consisteix en fer la volta a Andorra amb 4 dies, jornades llargues, molts quilòmetres, i un munt de metres a sumar. Una mena de Pierra Menta pels que no acabem d'encaixar al sindicat de la lycra. Vaja, una oferta irrefusable. Malauradament la Montse no s'hi pot afegir, i ens faltarà la representant femenina a l'equip. Aquesta és la crònica de la volta que finalment no hem acabat de completar amb l'arribada del mal temps. Mal menor, la feina ja la teníem pràcticament enllestida, quedem ben satisfets i atipats de neu Andorrana. Malgrat la disbauxa urbanística, hi han molts paratges d'alta muntanya de gran bellesa pels quals mereix la pena visitar aquest racó dels Pirineus. Ruta en sentit antihorari, amb descensos obacs que poc a poc viren a oest i acaben sent solans.

Dijous 27 de març de 2014
La Rabassa (2035m) - Pic Negre (2642m) - Riu de Claror - Estany de la Nou - Coll de Maiana (2426m) - Vall del Madriu (2000m) - Port de Vallcivera (2517m) - Vall de la Llosa - Cabana dels Esparvers (2060m) - Portella Blanca (2521m) - Port de Fontnegra (2654m) - El Pas de la Casa (2080m)
+2070m/-2025m, ***, S3, + de 30km, 9h30

Dia radiant, temperatura fresca, sense vent. Els lloms del límit sud amb Andorra estan molt ventats, però en cotes mitges hi ha un munt de neu. Les nevades de dimarts i dimecres van deixar una neu pols molt freda que ens ofereix uns descensos en obaga excel•lents. Tanmateix, el sol de març fa feina, i els pans de neu ens fan la vida impossible al llarg de la tarda. Ni una ànima, i uns paisatges fantàstics com l'Estany de la Nou i la vall del Madriu. Mooolt país per recórrer, moltes possibilitats de rutes a fer. Fem nit en un hotel dels molts que hi ha al Pas, un lloc ben estrany i surrealista.

Divendres 28 de març de 2014
El Pas de la Casa (2080m) - Port d'Envalira (2408m)- Pic del Maià (2615m) - Collet d'Ortafà (2535m) - Port Dret (2565m) - Pas de les Vaques - El Siscaró - Vall d'Incles (1850m) - Basses de les Salamandres - Collada del Clot Sord (2458m) - Vall de Ransol (1900m) . Collada dels Meners - Pic de la Serrera (2912m) - Refugi de Sorteny (1965m)
+2300m/-2415m, ***, S3, 9h

El dia arranca molt tapat i gris sobre Andorra, amb boires encapotant cims i carenes. A l'Ariège, en canvi, llueix el sol. Afortunadament, la boira va escampant i no hem de témer per l'orientació en el primer tram de ruta. El vent de sud i oest es va intensificant durant el dia i es fa molest en les parts altes exposades. En cotes baixes i dins el bosc només el sentim bramar,  però als colls i cims emprenya i no ens deixa estar-nos-hi més temps de l'imprescindible. Dia per no deixar-se el paravent a casa. Molt bona neu al descens de Siscaró, i magnífic descens directe sobre la vall de Ransol. A la Serrera, les pales a sud ja s'han encrostat en cotes altes, mentres que en cotes mitges gaudim de bona neu primavera evolucionant a sopa de tarda. Aquest dia estem de sort, i trobem traça oberta en la segona meitat de l'itinerari, i ja ni rastre dels pans. Confortable estada al refugi de Sorteny, guardat acollidorament per la Carme i la Nerea (memorable plat de macarrons amb salsa de confit d'ànec).

Dissabte 29 de març de 2014
Refugi de Sorteny (1965m) - Vall de Rialb - Portella de Rialb (2509m) - Cabana d'Arcalís (Pleta Castellar - 1850m) - Coma de Rat - Bretxa d'Arcalís (2716m) - Estany de l'Angonella (2436m) - Collada de Montmantell (2653m) - Refugi Plà de l'Estany - Riu d'Arinsal (1730m) - Refugi de Comapedrosa (2260m)
+2375m/-2080m, ***, S3+, 9h45

La previsió es compleix i el vent encara bufa més fort dissabte, amb ratxes de 80 o 90km/h en cotes altes. Molt transport de neu en alçada, lloms cada cop més pelats, i plaques formant-se. Per sort, el dia gris de primera hora anirà deixant pas al llarg del dia a un cel més clar, i el sol s'acabarà imposant. El vent no afluixarà fins al vespre.

Calma relativa al fons de la vall de Rialb, ràfegues fortes per guanyar la Portella de Rialb, d'on sortim escopetejats. Neu crosta/dura en el descens cap a Ordino. Evitem la carretera i l'estació remuntant el barranc pel marge esquerre, seguint inicialment el camí de Tristaina. El vent gairebé ens tomba abans d'arribar la bretxa d'Arcalís, i si passem és ben bé per tossuderia. Descens clau de la travessa cap a l'estany de l'Angonella. Cal seguir les pales en direcció sud-est fins trobar un corredor no visible inicialment que obre el pas cap a l'estany. Pells de nou fins la Collada de Montmantell per una darrera pala ben carregada pel vent. Descens preciós i sostingut cap al Pla de l'Estany sota la mirada altiva del Comapedrosa, ambient alpí superlatiu. Neu encrostada evolucionant a primavera. Trampejant arribem am els esquís als peus fins a la cota 1730m on agafem el camí d'estiu cap al refugi de Comapedrosa. Part lliure hivernal sense mantes ni matalassos (sorprenent en un refugi d'aquestes característiques, impensable en cap altre refugi guardat similar de la FEEC o CAF de la serralada). Afortunadament la llar de foc tira bé i de llenya no en faltava (avui), passem prou bona nit malgrat no portar ni màrfaga ni sac.

Diumenge 30 de març de 2014
Refugi de Comapedrosa (2260m) - Arinsal (1550)
El dia es lleva emboirat i nevant, mala visibilitat, finalment sense vent. Desistim de prosseguir els plans inicials cap a Setúria, Cap del Cubil, Pic d'Enclar i Pic de Carroi. I fem bé perquè acaba plovent i nevant bona part del dia. Baixem a la vall pel mateix itinerari que ahir seguiem per pujar al refugi, amb una neu pèssima i pesada, amb cura per no fer-nos mal.

Quim A., Pito de Badalona i Carles
Bones traces

boníssima activitat, volta d'aquelles que encara no està al circuit oficial de "reptes" (un altre dels sindicats...) i que ve molt de gust fer algun dia! Alguns haurem d'esborrar fotos del nostre passat en mitges! Felicitats.

Unknown ha dit...

Una crònica i unes fotos d'una gran volta a Andorra que ens fan venir ganes de seguir les vostres traces. Espero que no us destorbessin les motos de neu que trenquen l'encant de molts llocs de les muntanyes andorranes.
M'afegeixo a la recomanació del solitari sector de Montmantell. Com a curiositat la contraportada del llibre d'en J.M. Guilera "Una història d'Andorra" mostra una imatge del Comapedrosa des de Montmantell, en el decurs d'una travessa d'esquí de muntanya cap els anys 1950 aprox.

Bones traces

Montse ha dit...

Al·lucinant, enhorabona nois per la travessa! M'hagués agradat molt ser-hi, jo també sóc molt tossuda... encara que potser el vent se m'hagués emportat!