14 de març 2015

Visita a l'Stelvio, 5-9 de març de 2015

Ascensió al Monte Cevedale amb el G. Zebrú al fons. Foto de Jordi G.

Participants: David A, Xavi G, Jordi G, Raimon S i Joan B.

Del 5 al 9 de març fem una visita als Alps, a la zona del Parc Nacional de l'Stelvio. Agafem un vol de BCN cap a Milà Malpensa i cotxe de lloguer per arribar al pàrquing del Rifugio dei Forni des d’on pujarem al Rifugio Cesare Branca. El vol va bé, arriba puntual, l’equipatge facturat surt tot en un temps rècord. El trajecte en cotxe de Milà a Santa Caterina Valfurva ens requereix però molt més temps del que la distància (270 km) ens feia preveure. Errors d’itinerari en sortir de Malpensa, trànsit dens en les carreteres d’un sol carril i haver de posar cadenes per accedir al pàrquing de Forni faran que arribem de nit al refugi Branca, a l’hora en que el sopar ja ha començat, tot i haver pujat foquejant en menys d’una hora.

Com és conegut a cegesqui la zona de l’Stelvio ens ofereix moltes combinacions per fer itineraris d’esquí de muntanya: ascensions i descensos simples, voltes circulars i travesses de dies. Hi ha una densa xarxa de refugis per sobre els 2000 m molt confortables i cims de més de 3000 m amb neu garantida: Pizzo Tresero 3.554 m, Punta San Matteo 3.678 m, Punta Cadini 3.524 m, Monte Viòz 3.645 m, Palon de la Mare 3.685m, Monte Pasquale 3.553 m, Monte Cevedale 3.769 m ... Del conjunt de valls, glaceres i cims resulten unes vistes espectaculars i el “rei” és el Königspitze (Gran Zebrú 3.851 m). Aquesta vegada, però, la promesa de neu de qualitat no es compleix. Tots els dies hem d’esquiar neu molt dura o crosta, ventada i glaçada, amb tota mena d’ondulacions modelades pel vent, cosa que posa a prova les cames i els criteris d’elecció del lloc de pas. Els trams amb neu més “esquiable” són escassos i els hem de triar i aprofitar tant com puguem.

El causant del desgavell en la neu és el vent, va començar a bufar alguns dies abans de la nostra arribada i encara ens amoïna i atabala, sobretot quan ens aproximem a les carenes cimeres. El vent ha modelat les superfícies de neu menys pendents que sovint són superfícies de deflació comparables a un mar amb onades. El vent s’ha endut la neu i l’ha acumulat en cornises i slabs que de lluny es veuen sospitosos.

El nostre plantejament inicial pels 5 dies era pujar el primer dia a sopar i dormir al refugi Branca, el segon dia fer una ascensió de les moltes possibles des d'aquest refugi i tornar al refugi Branca, el tercer dia fer la travessa del refugi Branca al refugi Pizzini passant per algun cim (Monte Pasquale 3.553 m o Monte Cevedale 3.769 m), el quart dia fer l’ascensió al Gran Zebrú des del refugi Pizzini i el cinquè dia tornar cap el pàrquing fent la Cime dei Forni ( 3.240 m) durant el trajecte.

El resultat final per tal d’adaptar-nos a les condicions de vent va variar una mica:

• 5/3/15: Pàrquing refugi dei Forni (2.178 m)- Refugi Cesare Branca (2.492 m)
  • 6/3/15: Refugi Cesare Branca (2.492 m) – Refugi bivac F. Meneghello (3.453 m)
Fem un intent molt seriós a la Punta San Matteo. Una mica més amunt del coll descobrim l’existència del refugi bivac que no havíem vist al mapa i dins del qual ganyipem a resguard del vent. Intenten fer el cim sense esquís seguint l’aresta però per damunt la cota 3.500 el vent ens fa enrere.
Punta San Matteo.

Pujant cap a la Punta Sant Matteo.

• 7/3/15: Refugi Cesare Branca (2.492 m) – Refugi Pizzini Frattola (2.700)- Coll Pale Rosse (3.379 m)

El vent que fa quan sortim del refugi ens fa desistir de fer travessa pels cims. Anem al refugi Pizzini pel fons de la vall i després pugem al coll de Pale Rosse passant pels peus del Gran Zebrú. A aquestes alçades ja hem assumit que a l’endemà no el pujarem, quedarà pendent per una altra vegada. No té rastres que ningú l’hagi pujat recentment i no convida a pujar-lo. Segons un guia local calen uns dies que estabilitzin la neu. Per la tarda aprofitem per fer pràctiques amb l’ARVA, cosa que descobrim que ens feia falta, perquè alguns no recordem com funcionen els nostres aparells ni les estratègies de recerca més efectives.

Del Branca cap el Forni per la vall.  Foto de David A.

Pujant cap el Coll Pale Rosse. Foto de Jordi G.
    Descens del Coll Pale Rosse. Foto de Jordi G.
    Descens del Coll Pale Rosse amb el M. Cevedale al fons. Foto de Jordi G.

• 8/3/15: Refugi Pizzini Frattola (2.700)- Monte Cevedale (3.769 m) – Monte Pasquale (3.553)
Gran dia, avui fem cim! El  tros d’aresta del Cevedale el pugem a peu, tot i que és relativament plana. El cim ens regala unes vistes del Alps esplèndides, el compartim amb un munt d’esquiadors, sembla que avui tots hem vingut cap aquí. Durant el descens els més fanàtics de la colla es desvien i hi afegeixen l’ascensió al Monte Pasquale.
Pujant al M. Cevedale. Foto de David A.
El cim del M. Cevedale a 3.769 m.

Pujant cap el Monte Pasquale. Foto de Jordi G
Al cim del Monte Pasquale a 3.553 m. Foto de David A.

• 9/3/15: Refugi Pizzini (2.700), Cime dei Forni (3.240 m) - Pàrquing dei Forni (2.178 m)

El darrer dia no fa vent però està tapat i en iniciar l’ascensió la llum del moment no permet veure el relleu, cosa que amb la superfície irregular de la neu no motiva gaire. Només els més motivats fan l’ascensió, els altres decidim anar tirant cap el pàrquing. A quarts d’onze ja som tots dins el cotxe per començar el viatge de tornada.

El Refugi Branca, molt confortable i ben organitzat, sobre tot l'entrada/sortida. Foto de Jordi G.
Han estat uns dies en una zona privilegiada per fer esquí de muntanya. Les condicions no eren les òptimes però hem gaudit de l’estada, amb un entorn magnífic, amb refugis que són com hotels i amb bons companys, marxem pensant que potser hi tornarem.

Bona piulada i excel.lent descripció dels efectes del vent! Nosaltres quan vam ser-hi vam gaudir d'uns dies primaverals,una zona ideal per l'esquí de muntanya.

Jordi G ha dit...

Nois, llàstima de vent i neu, la resta tot fantàstic! Potser tornarem? Aquest Gran Zebrú ens està esperant...

Rai ha dit...

Gran crònica Joan. Jo crec que el Gran Zebrù ens espera...

zona molt bonica!! el Gran Zebrú també m'espera :)